Eligere | Webdesign en Print

Ad

Pinterest voor bedrijven en zakelijk gebruik


Pinterest voor bedrijven en zakelijk gebruik - EligereInmiddels zijn er ontzettend veel sociale platforms waar je zakelijk handig gebruik van kunt maken. Heb je bijvoorbeeld wel eens gehoord van Pinterest? Pinterest is een virtueel prikbord waarop je je merk of product kunt promoten. Inmiddels groeit dit platform steeds groter en dus is Pinterest voor bedrijven echt interessant aan het worden. Op dit moment zelfs levert Pinterest voor zakelijk gebruik al bijna meer verkeer op naar de eigen website dan bijvoorbeeld Twitter of Google+

Belangrijk om te weten is dat Pinterest vooral voor vrouwen (ruim 95%) in de leeftijdsgroep van 25 tot 40 jaar een interessante plek op het web geworden. Maar ook overige personen die interesse hebben in design, lifestyle of andere creatieve uitingen zijn er vaak te vinden. Formeel is Pinterest nooit ontworpen voor zakelijke doeleinden maar als je middels dit platform op een handige manier je doelgroep kunt bereiken (bijvoorbeeld de eerder genoemde vrouwelijke bezoekers) dan hoef je dat zeker niet na te laten.

Mocht je geïnteresseerd zijn in het gebruik van Pinterest dan is dit misschien wel het moment om daar eens over na te gaan denken. Om je een klein beetje op weg te helpen volgen hier een aantal handige tips en tools om in gedachten te houden als je besluit het in te gaan zetten als marketingtool.

1. Pinterest voor bedrijven. Bepaal of Pinterest en je merk een match vormen.

Allereerst is het belangrijk om te bekijken of je merk past in het concept van Pinterest. Met andere woorden: “Is je merk visueel van aard?” Pinterest draait om dingen die er goed uitzien dus als je een product aanbiedt dat niet visueel aantrekkelijk is kun je Pinterest voor je bedrijf helaas al vergeten. Sinds kort heeft Pinterest ook een speciaal bedrijfsaccount dat u verplicht bent te gebruiken.

2. Weet waar je klanten naar op zoek zijn.

Door middel van “Boards” kun je je producten plaatsen in een categorie die past bij de lifestyle van je klanten. Pin hier niet alleen je eigen producten, maar ook plaatjes of inspiratie van anderen. Door je boards aan te maken Pinterest Boardsdie gaan over lifestyle en interesse behorende bij je merk toon je je klanten dat je ze begrijpt en komen ze vaker terug.

3. Categoriseer je “Pins”

Wanneer je je pins of pagina’s categoriseert zullen meer mensen je pins zien en dus ook geïnteresseerd raken in wat je te melden hebt. Hierdoor krijg je meer volgers. Een mooi voorbeeld van categorisering is om in plaats van de algemene categorie “Tuinmeubelen” de categorieën “Tuintafels” en “Tuinstoelen” te gebruiken.

4. Creëer content speciaal voor Pinterest.

Waarom zouden mensen je moeten volgen als ze hetzelfde kunnen lezen op bijvoorbeeld Facebook of Linkedin? Geef je bezoekers een reden om je te volgen door onderscheidende teksten en foto’s.

5. Vertel een verhaal.

Met andere woorden. Je pins of categorieën moeten niet over komen als een advertentie. Deze zullen namelijk bezoekers afschrikken. Vertel een verhaal over je product en versterk dat eventueel met Pins van andere Pinterest gebruikers ter ondersteuning. Hierdoor kun je een “Objectief” verhaal neerzetten dat eerder door de bezoeker gelezen zal worden.

6. Zorg ervoor dat je afbeeldingen “Pinteresting” zijn.

Pinterest Overview - EligereOk, ik geef toe het woord Pinteresting heb ik niet zelf verzonnen maar feit blijft dat als je ervoor zorgt dat je mooie afbeeldingen gebruikt (dus niet dat snelle shotje op die ene beurs met je smartphone!) bezoekers je Pins eerder op zullen pakken. De opzet van Pinterest is visueel. Zorg ervoor dat je foto’s goed zijn genomen, met de juiste interessante accessoires en bezoekers zullen je eerder “Re-pinnen”

7. Zorg ervoor dat je URL meegenomen wordt.

Zet in je Pin niet alleen maar de naam en de prijs van een artikel of product. Dit zal door bezoekers eerder ervaren worden als reclame waardoor zij mogelijk afhaken. Het is van belang dat in je Pin ook de juiste sleutelwoorden worden opgenomen waardoor je eerder gevonden zult worden en waardoor bezoekers genoeg weten om te besluiten tot aankoop. Als je een afbeelding Pint vanaf je eigen website zal de URL achter deze afbeelding teruglinken naar jouw pagina.

8. Probeer een volwaardig lid te worden van de Pinterest gemeenschap.

Pinterest gaat over geven en nemen. Je kunt niet alleen maar Pins plaatsen en denken dat iedereen jouw Pins wel zal delen. Belangrijk is om zelf vooral óók te “Liken” of te volgen en “Re-pin” regelmatig van een van je volgers of personen die jij volgt. Hierdoor zal je netwerk vergroten en dus ook de kans dat meer mensen je zullen zien. Zet dus niet klakkeloos je product op je profielpagina waarna je het daarbij laat.

9. Plaats je Pins wanneer je klanten online zijn.

Uiteraard kun je iets plaatsen wanneer het je uitkomt maar slimmer is te kijken naar het moment van de dag. Lunchtijd bijvoorbeeld is zo’n moment. Maar ook het einde van de werkdag of net voor het naar bed gaan. Bezoekers hebben de neiging om juist op deze tijdstippen even snel te kijken. Door op deze momenten je Pins te plaatsen zullen die van jouw bovenaan staan bij je volgers en is de kans om gezien én gelezen te worden dus groter.

10. Zorg dat je (eventuele) medewerkers of personeel betrokken raakt.

Maak de mensen waarmee je nauw samenwerkt enthousiast voor Pinterest. Maak eventueel accounts voor ze aan en vraag of zij jouw Pins willen “Liken” en / of willen “Re-pinnen”.

11. Kom erachter wie jouw afbeeldingen Pint en wat je concurrenten Pinnen.

Het is handig om te weten wie wat Pint. Hierdoor kun je middels aanpassingen proberen jouw eigen Pins meer aantrekkelijk te maken. Daarnaast is het ook goed om te weten wat gebruikers pinnen vanaf de sites van je concurrenten. Hierdoor kun je sneller reageren op ontwikkelingen die plaatsvinden. Een simpele truc om erachter te komen wie wat Pint is door het volgende URL in je adresbalk in te typen: “http://pinterest.com/source/WEBSITEURL/” waarbij WEBSITEURL staat voor de website pagina die je wilt onderzoeken. Een voorbeeld hiervan is: http://pinterest.com/source/blog.leibal.com/ (één van mijn favoriete blogs)

12. Word Gepind!

Pinterest Pin It - EligereVoeg op al je website pagina’s een “Pin It” knop toe om bezoekers van je site eenvoudiger jouw producten te kunnen pinnen. Hierdoor werkt het systeem naar twee kanten en kun je nog meer aanwezig zijn in de Pinterest gemeenschap. Knoppen kun je vinden op deze website en zijn makkelijk te installeren. Uiteraard kunnen wij bij Eligere je hierbij ook helpen.

Samenvattend kun je dus zeggen dat Pinterest voor bedrijven zeker interessant kan zijn om hun bedrijf verder te promoten. Helemaal als je bedrijf visuele producten levert. Ondanks dat het merendeel van de Pinterest gebruikers vrouwen zijn tussen 25 en 40 jaar, neemt dat niet weg dat er ook nog zo’n 10 miljoen geregistreerde mannen dagelijks gebruik maken van het platform. Het is niet moeilijk om de eerste stappen met Pinterest te maken en het deel uit te laten maken van je marketing strategie. Eligere wil je er graag bij ondersteunen of adviseren. Neem gewoon even contact met ons op. “Happy Pinning!”.